zondag 15 april 2018

Introductie

Venray verrijken. Dat is in twee woorden de bedoeling van Let it happen Venray, een initiatief van onder meer Cultura Venray. Deze manifestatie, die loopt van half april tot oktober, biedt kunstenaars de ruimte. En wel letterlijk: zij krijgen gedurende een bepaalde periode, variërend van een weekend tot enkele weken, het pand Schoutenstraatje 15 tot hun beschikking. Als tegenprestatie leveren zij producten waarmee Venray fysiek dan wel geestelijk wordt verrijkt. Van graffiti tot gedichten, van foto’s tot teksten, van performances tot 3D-tekeningen, van videokunst tot installaties.


Van donderdag 19 tot en met zondag 29 april ben ik, Wim Moorman, degene die het spits afbijt. Op mijn weblog Horst-sweet-Horst (klik hier) publiceer ik sinds 2008 in woord en al dan niet bewegend beeld over Horst aan de Maas. Of het nu gaat om olifantenpaadjes, de lokale politiek, graffiti, de vee-industrie, putdeksels of het dialect: het ontkomt niet aan mijn pen en oog. Mijn bespiegelingen zijn nu eens liefdevol, af en toe uitdagend, dan weer kritisch en heel vaak verwonderd.


Onder het motto Veni vidi Venray wil ik tijdens mijn verblijf in Venray onderzoeken of het gras bij de buren groener is of dat er toch niets boven Horst-sweet-Horst gaat. Door in gesprek te gaan met Venraynaren en door Venray te gaan verkennen, van Lull tot ’t Brukske en van de Ballonzuilbossen tot het Lavendelplein. Zo hoop ik antwoorden te vinden op vragen als hoe het zit met de vermeende stadse pretenties van Venray. Of Venray ook olifantenpaadjes kent. Hoe het is gesteld met het Venrays dialect. Of het Venrayse buitengebied net zo vernacheld is als dat van Horst aan de Maas. Of Venray meer kunst-minded is. Of Polen en andere niet-Nederlanders in Venray wél worden gekoesterd. Wat de staat is van de Venrayse trapveldjes. Of de geur van varkens ook tot in de Venrayse haarvaten is doorgedrongen.


Van m’n bevindingen zal ik zo mogelijk dagelijks verslag doen op dit weblog en op de Facebookpagina Veni vidi Venray (klik hier). Daarnaast toon ik op Schoutenstraatje 15 van 19 tot en met 28 april dagelijks tussen 14.00 en 16.30 uur foto’s, video’s en teksten die het resultaat zijn van m’n ontdekkingstochten door Venray. Bezoekers zijn dan van harte welkom om een kijkje te komen nemen. En ook voor een kop koffie/thee en/of een praatje.


Los daarvan komen op enkele avonden gasten mij verblijden met een bezoek aan m’n tijdelijke verblijfadres om iets te zeggen, doen, laten horen of zien. Publiek is daarbij van harte welkom. De exacte data en tijdstippen en details over hun bijdrage volgen nog op dit weblog en op Facebook.

1 opmerking: